VespaSibiu

247A1282 247A1214  247A1112     247A1167247A1255247A1165 247A1066  247A1056i247A1136247A1032247A1060247A1104247A1214247A1298

vespa-pontadera-history

Fondată la Genova în 1884 de catre Rinaldo Piaggio, compania Piaggio sa dedicat iniţial amenajării yachturilor de lux, ulterior extinzandu-si activitatea in construcţia de vagoane feroviare, masini pentru transport marfa, autocare de lux si motoare, tramvaie si caroserii speciale pentru autocamioane. Primul Razboi Mondial a determinat o noua diversificare in productia grupului Piaggio care va face remarcate activitatile Piaggio pentru multe decade. Compania a demarat productia de avioane si hidroavioane, dar si achizitia si constructia de noi fabrici. In 1917 Piaggio achizitioneaza o noua fabrica in Pisa si patru ani mai tarziu o mica fabrica la Pontedera, care initial a devenit centrul de producţie aeronautică (elice, motoare şi avioane complete, inclusiv ultra-modernul Piaggio P 108, in versiunea pentru pasageri şi bombardier). Înainte şi în timpul celui de Al Doilea Război Mondial, Piaggio era unul dintre producătorii de avioane, de top din Italia. Din acest motiv, fabricile Piaggio erau considerate obiective militare strategice, iar fabricile Piaggio din Genova, Finale Ligure şi Pontedera au fost grav avariate în timpul războiului.

Inventia din 1946

Corradino-DAscanio

Fii lui Rinaldo Piaggio, Enrico si Armando au demarat procesul de re-începere a producţiei industriale imediat după război. Cea mai dificilă sarcină i-a revenit lui Enrico, care era responsabil de reconstrucţia fabricii de la Pontedera. El a reuşit recuperarea unei părţi din utilajele transferate la Biella în Piedmont. Enrico a optat pentru o reconversie industrială, concentrându-se pe mobilitatea individuală a unei ţări care îşi „revenea” după război. A dat curs intuiţiei sale, şi a realizat un vehicul destinat să devină extrem de celebru, datorită designului extraordinar realizat de inginerul aeronautic şi inventatorul Corradino D’ Ascanio (1891-1981).

Nasterea unui mit

Piaggio_Paperino

Vespa (care înseamnă viespe în italiană) a fost rezultatul determinării lui Enrico Piaggio de a realiza un produs ieftin pentru mase. Pe măsură ce sfârşitul războiului se apropia, Enrico ia în calcul fiecare soluţie posibilă de a reporni producţia în fabricile sale – începând de la Biella, unde a fost produs un motoscuter pe baza unei motociclete de mici dimensiuni creată pentru paraşutişti. Prototipul, cunoscut ca şi MP 5, a fost botezat “Paperino” (numele italian pentru Donald Duck), datorită formei sale stranii. Acest model nu a fost pe placul lui Enrico, astfel îi solicită lui Corradino D’ Ascanio să refacă designul. Deşi nu-i plăceau motocicletele, considerându-le inconfortabile şi voluminoase, cu roţi dificil de schimbat după o pană şi mai mult lanţul de transmisie le făcea murdare, experienţa sa aeronautică l-a ajutat să găsească soluţii la toate problemele (schimbător de viteze pe ghidon, braţ de susţinere a roţii, nu furcă, pentru a uşura schimbul pneu). Caroseria proiectată de el proteja conducătorul şi în acelaşi timp cu decenii înainte de răspândirea studiilor ergonomice, poziţia de conducere a Vespa era confortabilă şi sigură.

vespa-mp6
Proiectul lui Corradino D’Ascanio nu avea nimic în comun cu “Paperino”, acesta fiind complet original şi revoluţionar faţă de oricare alt mijloc de transport pe două roţi. Cu ajutorul lui Mario D’ Este, designerul său preferat, lui Corradino iau trebuit doar câteva zile pentru a pregăti primele schiţe ale Vespa, produsă pentru prima dată la Pontedera în aprile 1964. Modelul a fost „botezat” de Enrico Piaggio, care uitându-se la prototipul MP 6 cu partea centrală lată, loculul conducătorului şi „mijlocul” îngust a exclamat “Arată ca o viespe!”. Şi astfel s-a născut Vespa.

 

 

Leave a reply

Your email address will not be published.